Unaloműző nekünk és kutyánknak



Anno, a 90-es években gyűjtöttem a kutyaújságokat és a mai napig emlékszem egy cikknek a címére:

"Kutyarossz időben, játék idebenn."

Végtelenül frappáns cím, ami most épp aktuális téma, főleg, hogy havazik.
Nézzük hát meg, miket tudunk magunkkal és kutyánkkal kezdeni otthon, hogy mindenki boldog és fáradt legyen estére. :)
A hét minden napjára adok most játékötletet, amiket hétről-hétre fejleszthetünk.

1. nap
Formálós játék


Kezdhetjük a hetet a legfantáziadúsabb játékkal, a formálással.
A formálás egy módszer, amivel kutyánkat megtanítjuk gondolkodni, kreatív megoldásokra késztetjük, és nem utolsó sorban ez a játék is összhangot teremt kutya és gazdi között.

Itt szinte nélkülözhetetlen a klikker, vagy klikkelőszó pontos használata, tehát ha eddig nem használtunk klikkert, akkor szoktassuk hozzá kutyánkat a következő módon:

Ültessük le magunkkal szemben, vagy csak legyünk egy kisebb helyiségben kutyánkkal. Egyik kezünkben jutalomfalatok, a másik kezünkben a klikker. Tegyük mindkét kezünket a hátunk mögé, klikkeljünk és dobjunk egy falatot kutyánknak. Ezt gyorsan és monoton módon folytassuk, hogy kutyánk összekapcsolja a klikk hangját a jutalommal, és már kezdhetjük is a trükkök tanítását úgy, hogy minden nekünk tetsző viselkedést klikkelünk és jutalmazunk.

A formálás menete:


Kiteszünk a szoba közepére egy tárgyat, amit a kutya még nem látott egyáltalán, vagy csak a földön szokatlan neki a látványa (pl. doboz, bója).
Üljünk le távolabb, a tárggyal szemben és várjunk. Ne mozduljunk, ne beszéljünk, csak várjuk meg, míg kutyánk abba az irányba nem néz, amerre a tárgy van. Klikkeljünk azonnal, hogy elkapjuk a tárgy felé nézést és jutalmazzunk.
Néhányszor leklikkelhetjük ugyanezt, majd hagyjuk, hogy kutyánk elkezdjen gondolkodni, hátha elindul a tárgy felé. Ha igen, nyert ügyünk van, klikkelünk és jutalmazunk.

A lényege a játéknak, hogy kutyánk próbálja kitalálni, hogy mi az, amiért megerősítést kap. Idővel elkezd felajánlani mozdulatokat, hátha az adott mozdulat beválik és kap érte klikket, jutalmat. Innentől csak a fantáziánk szab határt, hogy mire formáljuk kutyánkat. Lehet az a tárgyra mancs, vagy kerülés, ráállás, érintés orral... stb.



2. nap
"Keresd a jutit!"


Fogjunk néhány műanyagpoharat, vagy virágcserepet, bármilyen edényt, aminek tudunk lyukat fúrni az aljára, vagy aminek már van is lyuk az alján. :)
Borítsuk le az egyiket, ami alá helyezzünk el egy jutalomfalatot és ha kutyánk szaglászni kezdi, dicsérjük és fedjük fel a pohár titkát, mutassuk meg neki mi van alatta és engedjük, hogy elvegye. Ha esetleg rámancsolna, még inkább dicsérjük, mert azzal fogja később jelezni, melyik pohár alatt van a jutalomfalat.

Ezután borítsunk le két poharat egymás mellé, de csak az egyik alá tegyünk jutalomfalatot, hogy kutyánk szimatolja ki, melyik alatt lehet a finomság. Dicsérjük és adjuk neki oda a megtalált falatot, majd fokozatosan növeljük az üres leborított poharak számát.


3. nap
"Húzd ki a fiókot!"


Ha kutyánk szeret huzakodós játékokkal velünk játszani, akkor fogjunk egy puha, vastagabb kötelet (pl. polár anyagból kötöttet, vagy egy rongyot) és játszunk vele egy kis huzavonát, majd ezt a kötelet kössük egy alacsonyan lévő fiók fogantyújára. A kötelet még fogjuk meg, hogy kutyánk is ráfoghasson játékból, és jutalmazzuk jutalomfalattal, ha egy picit is meghúzta.
Fokozatosan engedjük, hogy ő maga húzza ki a fiókot, kössünk hozzá vezényszót (pl. húzd ki!) dicsérjük és jutalmazzuk.

A vastag kötelet lecserélhetjük egyre kisebbre, hogy a vezényszót megtanulva, egyre ügyesebben húzza majd ki a fiókot.


4. nap
"Csukd be az ajtót, told be a fiókot!"


Fogjunk egy pálcát, vagy vonalzót és a végére ragasszunk egy nagyobb plecsnit ragasztószalagból. Ez lesz a target, azaz cél, amit a kutyának meg kell majd érinteni az orrával.

Tanítsuk meg a pálca érintésére úgy, hogy fentről nyújtsuk az orra elé, hogy rászagoljon, dicsérjük (klikkeljük) és jutalmazzuk.
Ha hozzászokott az érintéséhez, vagyis megértette a feladatot, akkor tegyük a pálcánk végét egy szekrényajtóra, hogy ott érintse meg az orrával. Kössünk hozzá vezényszót (pl. csukd be!), klikkeljünk és jutalmazzunk.

Törekedjünk arra, hogy erősebb érintés legyen az az érintés, hogy az ajtó megmozduljon. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy amikor a kutya már megértette a feladatot, akkor csak azokat az érintéseket fogadjuk el és jutalmazzuk, amik már intenzívebbek. Tehát a gyenge érintéseket nem vesszük tudomásul.

Pálca kivétele:

Fogjunk egy ugyanolyan ragasztószalag darabot, mint amit a pálcánk végére rögzítettünk és ragasszuk ezt a darabot az ajtóra, hogy a kutya vezényszóra, önállóan hajtsa végre a feladatot.
Ezek után vegyük egyre kisebbre azt a ragasztószalag darabot, míg végül teljesen el nem tűnik, és a kutya az ajtót képes lesz vezényszóra, segítségek nélkül becsukni.

A fióknál kezdjük elölről a tanítást, mert máshogy kell majd betolnia, mint az ajtót becsuknia. Itt használhatunk új vezényszót (told be!)


5. nap
Elefánt trükk


Fogjunk egy otthoni fellépőt/sámlit, amire a kutya két mellső lábát fogja ráhelyezni. Ezt úgy tudjuk elérni, hogy jutalomfalattal közvetlen az orránál tartva felvezetjük őt a sámlira, dicsérjük (klikkelünk) és jutalmazzuk.

Vezessük fel sokszor egymás után, hogy megértse a feladatot, majd amikor már ügyesen és bátran rááll a sámlira, mozdítsuk ki a hátsó lábait úgy, hogy egy jutalomfalattal az orra előtt kormányozzuk ellenkező irányba a fejét. Ahogy lép egyet a hátsó lábaival, úgy klikkeljünk és jutalmazzunk.

Fokozatosan forgassuk meg a kutyát a sámlin úgy, hogy a mellső lábai rajta maradjanak, így elérjük, hogy egy egész kört meg tudjon tenni a kutya a hátsó lábaival a mellső lábak körül.
A vezényszó lehet az "elefánt".




6. nap
Integess!


Kérjünk pacsit a kutyánktól, ebből lesz majd az integetés.
Ha kutyánk már tud pacsit adni a kezünkbe, akkor folytassuk úgy ezt a feladatot, hogy elhúzzuk a kezünket mielőtt beletenné és amíg a levegőben van a lába, klikkeljünk és jutalmazzunk. Gyorsnak kell lennünk, hogy elkapjuk a pillanatot.
Ahhoz, hogy minél látványosabb legyen kutyánk integetése, egyre magasabbról kell kérnünk a pacsit kezünkkel, hogy hozzászokjon a lába magasra emeléséhez.
Majd kérjük egyre távolabbról a lábemelést és csökkentsük a kézsegítséget, hogy valóban integetés legyen a végeredmény.


7. nap
Hol a csirke, a malac, a nyuszi, a kacsa...?


Tanítsuk meg kutyánknak a játékai nevét, hogy név szerint tudjuk kérni a behozatalt.

Kezdjük egy darab játékkal, ha már ismeri a "hozd ide" parancsot. Mondjuk egymás után a következőt: "Hol a ...? Hozd ide!
A kutyák képesek egész mondatokat megtanulni, összekötni benne a szavakat, így amint kimondjuk, hogy "Hol a csirke?", már keresni is fogja a játékot és örömmel behozza. Természetesen ne dugjuk el a tanulási szakaszban, hogy keresnie kelljen, mert itt a lényeg a játék nevének megtanulása.
Ha jól haladunk ezzel a feladattal, tegyünk ki egy másik játékot is mellé, és csak azt fogadjuk el, ha az eredeti játék nevét hallván azt hozza be nekünk.
Ezután megtaníthatjuk a másik játék nevét is neki, majd szépen fokozatosan növelhetjük a játékok számát.


Ne feledjük, ha kutyánk még fiatal, vagy kezdő tanítvány, akkor csak néhány percet tanítsuk őt egyszerre, és hagyjuk pihenni két tréning között. 
Tapasztaltabb kutyáknak pedig nagyjából 20 perc intenzív foglalkozás is elég lehet, egyszer-kétszer egy nap.