Mi a csuda az a Dogdance? 2. A bírók bírálnak, de mit?
Aztán amikor elkezdtem, még mindig csak bámultam, azt viszont már egy fokkal jobban észrevettem, hogy egy profi kutyája szinte magától csinál mindent, szépen és folyamatosan. Ennyit láttam 😀
Telt az idő, beszélgettem sokat bírókkal, részt vettem bírói szemináriumon és egyre tisztább képet kaptam a versenyekről, vagyis hogy a bírók valójában miket pontoznak, milyen is a bírói szem.
Szabályok
Mint minden versenynek, a Dog Dancingnek is van szabályzata. Írott és íratlan. És emiatt hiába olvassuk el a szabályzatot, nem fogunk rögtön mindent tudni, versenyekre kell járnunk, kérdezősködnünk, figyelnünk, hogy minél okosabbak legyünk a témában. Én ezt a hosszú folyamatot tudom most lerövidíteni egy kicsit.
Vegyük akkor azokat a tényezőket, amik az íratlan szabályok, mert ugyanannyira fontos, mint az írott társai, ha jól akarjuk csinálni. 😊
Először is, bevonulunk a kutyánkkal a ringbe, max. egy díszes nyakörvben, ez persze benne szerepel a szabályzatban is.
Mosolygunk (vagy nem, mert annyira be vagyunk tojva), kihúzzuk magunkat és még mielőtt határozottan elfoglaljuk a ringben a helyünket és felvesszük a kezdő pozíciót, valamilyen úton-módon köszönünk a bíróknak, még ha nem is pukedlivel, de egy mosollyal, fejbólintással... akármivel 😊 .
Ezután a kezünkkel intünk a DJ-nek, aki indítja a zenénket és jöhet a kűrünk bemutatása.
A bírói asztal felé!
El is érkeztünk az első fontos dologhoz, amit jó, ha a nézők is tudnak. Pláne, ha a nézőtér a bírói asztallal szemben, a ring másik oldalán helyezkedik el. Ez sajnos nem szerencsés, a nézők sok jó trükkről, mozdulatról lemaradhatnak, de néhány helyíszínen nem lehet megoldani másképp.
A bírói asztal felé azt jelenti, hogy a kűrünket a bíróknak mutatjuk be, ők pontozzák, tehát nekik kell mindent jól látniuk. Sok esetben ezt a felvezető (=versenyző) dönti el, hogy mit akar láttatni, ugyanis nem kötelező elemeket pontoznak a bírók, hanem a versenyző által kitalált koreográfiát. Emellett lehetnek a kutyánknak előnyös pozíciói is, például egy gyönyörűen kivitelezett meghajlás oldalról jobban látszik, mint szemből. Vagy esetleg, ha vannak még hiányosságai a kutyának, azokat ügyesen ki is tudjuk takarni a testünkkel, ruhánkkal (pl. egy kézjelet). De ehhez nagyon tudatosan ott kell lennünk a ringben.
Tanászi Szandra fotó
Szóval, a versenyző páros a bírók felé mutatja a trükküket, pozíciókat. Amit nem látnak a bírók rendesen, azt nem is tudják jól értékelni. Tehát a kutyát nem takarhatja a felvezető a testével, nem szerencsés, ha a kutya háttal a bíróknak mutat trükköt, de az is fontos, hogy nagyobb mozgásokat, távmunkákat a bíróktól távol, míg kisebbeket (pl: lábkeresztezések) a bírókhoz közel kell bemutatni, hogy jól látható legyen. Pláne, ha kistestű kutyáról van szó.
Átmenetek
Átmeneteknek nevezzük, ha két trükköt össze akarunk kötni valamivel, amit nem tudunk trükknek nevezni. 😀 Vagyis, ha folyamatos koreográfiát szeretnénk, ahol nem csak trükköket pakolunk egymás után, hanem mint a táncban, szépen átfolyik az egyik a másikba, akkor beszélhetünk átmenetekről. Amikor tervezzük a koreográfiát, akkor ez az egyik legfontosabb, amire oda kell figyelni.
Ebből a trükből lesz az a trükk, de hogyan?
Mondok egy példát.
A kutya velünk szemben áll, de mi azt szeretnénk, hogy mögöttünk legyen, mert a következő trükk az lenne, hogy a hátunkra ugrik hátulról. Egyszerűen megfordulhatnánk, de mondjuk van egy pár másodperc zenei rész kihasználatlanul, így hát kutyánk csak ácsorogna addig, ami nem biztos, hogy jó ötlet, mert mondjuk pont nem illik a zene dinamikájához. Szóval kitalálhatunk egy olyan átmenetet erre a részre, hogy a kutya fordul egyet-kettőt, majd tolatva bejön a két lábunk közé és tovább tolat a hátunk mögé. Így már meg is van a pozíció az ugráshoz, ráadásul szabályozni tudjuk a távolságot is azzal, hogy tovább tolattatjuk a kutyát a nagyobb lendülethez, ami az ugráshoz kell.
Szóval ilyen és ehhez hasonló átmeneteket is megfigyelhet a néző, hogy jobban élvezhesse a páros kűrjét, mert már nem csak a látványos trükkökre figyel. :)
Alexandra Vavrová fotó
Bejárni a ringet!
Egy másik fontos dolog, amit a bírók néznek. A párosnak ki kell használnia a ring nagyságát, amennyire lehetséges. Legalább annyira, hogy a szemnek kellemes legyen a látvány. Nem szeretik a bírók ha leragad a felvezető egy ponton sokáig, vagy ha csak egy oda-vissza sávot járnak be a kutyával. Minél kreatívabb a versenyző, annál jobban meg tudja oldani ezt a dolgot még akkor is, ha otthon kis területe van felkészülni. (Tapasztalatból mondom 😀 )
A bejárni a ringet jelentheti azt, hogy együtt a kutyával, vagy egymástól függetlenül, távmunkában.
Csak semmi kapkodás!
Ha egy kutya gyors mozgású és van sok trükkje, az lehet szerencsés is, de néha azt válthatja ki a versenyzőből, hogy mindent gyorsan be akar mutatni egy, a kutya habitusához passzoló gyors ritmusú zenére. Na ez már nem szerencsés. Ilyenkor az fordulhat elő, hogy félig bemutatott egy trükk, mert már jön is a következő, vagy a bírók lemaradnak a szép, látványos mozdulatokról a bőség zavarában és a turbó tempóban.
Aztán a néző meg is lepődik, hogy miért nem kapott az a páros több pontot, hisz annyira fantasztikusak voltak?
A kűr tervezésénél az az egyik titok, hogy érdemes minden második ütemet semmisnek tekinteni, mert az ember lassaban tervez és gondolkodik, mint valójában a zenéjének a ritmusa. Ez mondjuk gyakorlásnál is sokszor kiderül, ha megfelelően tréningezik a páros otthon. Rendes felkészülés híján pedig a ringben jön a kapkodás.
A másik eset, ha egy látványos trükknek a bemutatása nem zajlik elég ideig. Ez bárkivel előfordulhat, kezdővel, profival is. Egy látványos trükköt úgy kell bemutatni, hogy miután leesett a néző álla, még kényeztesse egy pár másodpercig a szemét vele. 😀
Ugyanez vonatkozik a két látványos trükk között eltelt időre is. Fel kell készíteni a nézőket/bírókat a következő hatásra, tehát kell, hogy a felvezető és kutyája szusszanjon, mielőtt még egyszer kápráztatni akar.
Téma
Ha van egy kűrnek témája, története, ha el akarunk valamit mesélni, akkor azt mindenkinek értenie kell. Én például nem nézek meséket, szóval ha bíró lennék, akkor nem ismerném fel a meserészleteket, de videoklipekben is gyenge vagyok. Cserébe, filmekből akár idézni is tudok szó szerint, de ezzel meg nem sokra megyek versenyzőként 😄
Szóval a lényeg az, hogy úgy kell összerakni egy kűrt, hogy még egy ufonauta számára is érthető legyen, mert akármilyen szubjektív ez a sport, nem lenne fair, ha az alapján is bírálnák a versenyzőket, hogy mennyire tudott egy filmből jelenetet előadni, mert elég valőszínű, hogy 3 bíróból legalább egy nem fogja felismerni.
Trükkök közti különbség
Na most elérkeztünk egy nagyon fontos részhez. Aki bemutatózik és versenyzik is a kutyájával, tudja, tapasztalta, hogy mi a trükkök közti különbség. Vagyis inkább a nézőkönzönség közti különbség.
Mert egészen mást lát erősebbnek, szebbnek, jobbnak egy néző, mint egy bíró, vagy versenyző.
Aki nincs benne a versenyzésben, általában a látványosabb, viccesebb, vagy nagyobb mozdulattal járó trükköket preferálja és azokat tartja jobbnak, erősebbnek.
A bírók és versenyzők viszont szinte mondhatjuk, hogy ezeknek az ellenkezőjét tartja nagyobb pontértékűnek.
Most egy picit jobban belemegyek.
Bemutatókon érezni a közönség visszajelzéséből (taps, ováció), hogy egy ugrás, vagy egy pacsi mennyire szórakoztató, és látványos lehet. Miközben hiába tud kutyánk háttal nekünk oldalazni, a nézők szinte észre sem veszik, vagy nem tartják annyira "nagy számnak".
Na most, a ringben pont fordítva van. A nehezebbek azok a trükkök, amik a gazdi háta mögött zajlanak, vagy a kutya háttal van a felvezetőnek, netán tőle 10 méterre dolgozik egy összetettebb kombináción, amiben mondjuk sem ugrás, sem semmi látványosabb elem nincsen, de azt a felvezetőnek egy évébe telt megtanítanija a kutyának.
Szintén nehéznek és magas pontértékűnek számít, ha a kutya kéz- és testjelek nélkül, hajtja végre a feladatokat, hogy úgy nézzen ki, mintha magától dolgozna.
De például ugrások közt is van különbség, egy kar átugrása nehezebb, mint a láb átugrása.
És az is számít, hogy a kutya és a felvezető látje-e egymást, mert igen nehéz és szép munka, ha a kutya és felvezető egymásnak háttal dolgozik, legyen akár az egy nyusziülés, vagy forgás (vagy mint a képen, két lábra állás).
Kellékek
Kellék lehet bármi, amit a felvezető egymaga be tud hurcolni a ringbe és a kutyával együtt fel is tudják használni. Ez kb. a rövid megfogalmazása, de ennél azért bonyolultabb a dolog. 😃
A bírók szeretik, ha a kellék jól ki van használva, többször is előkerül és több dolgot is csinál vele a kutya. Tehát a kelléket jól kell használni, ez a titka.
Itt is hasznos, ha minél kreatívabb az ember, mert egy tárggyal azért sok-sok dolgot tud a kutya csinálni.
Azonban fontos megjegyeznem azt is, hogy pontosan kivitelezett trükköket várnak el a kellékkel a bírók. A kutya nem játszhat vele, nem foghat rá játékból, csakis a felvezető parancsára. És azt észreveszik, ha kikerül a kutya a kontroll alól, és azért fog rá a kellékre, hogy megjutalmazza magát.
Na ez kizárást vonhat maga után, mert jutalmazásnak számít a hivatalos osztályokban.
És akkor, ami a szabályzatban is le van írva, hogy pontosan milyen szempontok alapján értékelnek a bírók:
Művészi hatás (maximum 100 pont)
Csapatmunka (maximum 25 pont)
• A felvezető kisugárzása
• A kutya kisugárzása és motiváltsága
• Együttműködés
Dinamika (maximum 25 pont)
• Táncos kifejezésmód • Ritmikai variációk, hangsúlyozás, tempó • A zene interpretációja
Koncepció (maximum 25 pont)
• Zeneválasztás
• Ötlet
• Megvalósítás
Koreográfia (maximum 25 pont)
• A kűr felépítése, szerkezete
• A ring kihasználása / egyensúly
• Helyezkedés a ringben, elrendezés
Technikai értékelés (maximum 100 pont)
Folyamatosság (maximum 25 pont)
• Állandóság
• Időzítés
• Átmenetek
Kivitelezés (maximum 25 pont)
• Jelzések
• Kivitelezés
• Jelzésekre való reakció
Tartalom (maximum 25 pont)
• Mozgások (HTM-ben heelwork pozíciók) és kombinációk • Trükkök és mozgások egyensúlya
• Variációk
Nehézség (maximum 25 pont)
• Mozgások
• A kutya és felvezető közötti
• Kombinációk
Ebben a cikkben nagyjából összefoglaltam, hogy milyen szempontok szerint értékelnek a bírók, a következő alkalommal pedig a titkos jelzésekről olvashattok, vagyis hogy miként kummunikáljon a felvezető a kutyájával a ringben, hogy minél láthatatlanabb legyen a jelzés? 😊